Rada Rodziców Zespołu Szkół

W OSIELSKU

Rada Rodziców Zespołu Szkół w Osielsku

Program Profilaktyki

Szkolny Program Profilaktyki Zespołu Szkół w Osielsku na rok szkolny 2011/2012


W skład Zespołu Szkół w Osielsku wchodzą:
Szkoła Podstawowa
Gimnazjum Nr 2



Profilaktyka jest procesem wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego poprzez pomoc uczniom w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom poprzez eliminację lub redukcję czynników ryzyka i wzmacnianie czynników chroniących.
Jego nadrzędnym celem jest zwiększenie ilości i jakości oddziaływań profilaktycznych, w szczególności w zakresie redukcji antyspołecznych zachowań dzieci i młodzieży oraz ochrony zdrowia.
Szkolny Program Profilaktyki Zespołu Szkół w Osielsku jest to program działań obejmujących całą społeczność szkolną w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej : promocję zdrowego stylu życia i opóźnienie wieku inicjacji - POCZEKAJ DO DOROSŁOŚCI.

Cele do realizacji w szkole w zakresie profilaktyki to:
1. Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa w szkole.
2. Wzajemne poznawanie się uczniów (integracja) oraz budowanie zaufania miedzy uczniami a pracownikami Zespołu Szkół.
3. Ograniczanie zachowań agresywnych w szkole.
4. Eliminowanie przemocy w szkole.
5. Uczenie zachowań dotyczących kultury życia codziennego.
6. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
7. Kształtowanie nawyków asertywnego zachowania.
8. Propagowania zdrowego stylu życia beż używek.

Metody pracy:
- rozmowy
- dyskusje;
- prelekcje;
- dzielenie się doświadczeniami;
- konkursy;
- filmy;
- ankiety;
- metody aktywizujące (gazetki, dramy, rysunki).


Formy pracy:
- zbiorowa, grupowa, indywidualna.


Zakładane efekty działań profilaktycznych
1. Zmniejszenie liczby zachowań agresywnych, a w przypadku stwierdzenia – eliminowanie przejawów przemocy.
2. Uwrażliwienie uczniów na przypadki wandalizmu, niszczenia swojej i cudzej własności.
3. Nabycie umiejętności samodzielnego i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.
4. Poprawa w relacjach uczeń-uczeń i uczeń – pracownik szkoły.
5. Wzrost poczucia własnej wartości uczniów i umiejętność dokonania adekwatnej samooceny.
6. Rozwój zainteresowań uczniów i nawyków konstruktywnego i społecznie akceptowanego spędzania czasu wolnego.